Velkommen til Østen Om

Ansigterne ved Braga

I klosterets mørke

I lyset af en enkelt lommelygte
venter det gamle hellige rum i stilhed

mens vi ser frygtelige figurer
hængende over døren,
der med strenge øjne advarer os: ”Vil du gå igennem?”

Og den gamle munk leder os
bøjet og hyllet i sorthed
mens bønner perler i den hånd, der vinker.

Vi tænder smørlamperne og bøjer os
Øjne, der blinker i den bidende røg,
ser op uden et ord,

Vi ser ansigter i meditation
omtrent hundrede udskårne ansigter
med rynkede øjne i lyset af lampen i hånden.

Så meget kærlighed i massiv træ!
Taget fra bjergsiden og bearbejdet i stilhed,
indeholdende stilheden af dem, der bearbejdede dem.

Opslugt af fortiden
er de blevet forsømt, men gennem
røg og mørke ses de ligesom blomster

som vi har set vokse
gennem støvet af de udhulede skråninger
så vender langsomt åbnende ansigter sig mod bjerget.

Udskåret i hengivenhed
deres øjne er blødgjorte af årene
og deres munds kurver i glæde under træskærerens hånd.

Hvis blot vores eget ansigt
ville tillade skaberens usynlige hånd
at bringe den dybe sæd af kærlighed til overfladen.

Hvis bare vi vidste
ligesom træskæreren vidste, hvordan fejlene i træet
ledte hans søgende mejsel til den dybe kerne

ville vi også smile
og vi behøvede ikke ansigter
der bliver ubevægelige gennem frygten og vægten af de ting, vi fortryder.

Hvis vi kæmper med vores fejlbarlighed
ignorerer vi indgangen til selve helligdommen
og kæmper mod beskyttende og voldsomme sider af godheden.

Og mens vi kæmper
er vores øjne dækket af sorg
og vores munde er tørre af smerte

Hvis vi blot kunne hengive os selv
til slagene fra træskærerens hånd
ville trækkene i vores ansigt være som spor, formet af floder

Fodrende det hav, hvor stemmer mødes
for at lovprise bjergenes,
skyernes og himlens træk.

Vores ansigter ville falde væk
indtil vi vokser yngre mod døden hver dag
vi ville samle alle vores fejl i en fejring

For at smelte sammen med dem helt og holdent, umuligt
viet til vores essens,
fuld af stilheden fra træskærerens hånd.

 

David Whyte "The faces at Braga", When Marry Rivers Meet (1990) (Oversættelse Ele Bonde, juni 2017)

Åben uge på Østen Om 27. - 31. mai 19

Åben uge betyder, at alle er inviteret til at være med i samtaler omkring livet og troen, meditation og bibliodrama. Der er oplæg, men det er hovedsageligt dialogen, der vil være samtaleformen. En uge, hvor der er plads til at spørge højt op og langt ud. Vi får besøg af Michael Highburger, som til daglig og gennem de sidste 18 år har boet i Ramana Ashram i Tiruvannamalai i Sydindien. Kom og vær med i samtalen. Og Chai hører sig til... selvfølgelig!

Hent PDF med program her til videresendelse og print. 

Tema: 

FÆLLESSKAB OG RESONANS

Det, der i høj grad udfordrer fællesskaber i tiden, er acceleration og tendensen til ikke at kunne fordybe sig. Fordybelsen i et fællesskab er ikke givet på forhånd i dag. Man må vælge det bevidst til, for der er mange hindringer på vejen. Omvendt tror vi, at fællesskaber, der har kvalitet for os, virker ind i vores liv som styrker i forhold til de problematikker, vi må leve med i dag.  Kvaliteten af et fællesskab er til gengæld helt afhængig af den resonans, der findes eller skabes i fællesskabet.

Den tyske sociolog Hartmut Rosa siger i sin bog om netop resonans: ”Hvis acceleration er problemet, så er resonans måske løsningen.” Løsningen er altså ikke nødvendigvis at træde langsommere. Der er noget, der er vigtigere, og det er resonans.

Ordet resonans kommer af det latinske resonare, som betyder klinge, genklang, efterklang o.lign. Vi finder den samme rod i fx sonar og person. Hvilken sammenhæng er der mellem resonans og person? Hvad betyder resonansen for vores personlighed og omvendt vores personlighed for resonansen i de rum, vi færdes i? Hvad betyder det for vores væren i verden?

Vi vil i Den åbne Uge sammen gå på jagt efter de resonansrum og dermed kvaliteten, der findes i forskellige former for fællesskab. Hvad er resonans og hvordan opstår resonans? Eller sagt med Martin Bubers ord: ”Hvor to sandfærdigt er sammen, er de det i Guds navn”. Så kom gerne og vær med til at fylde resonansrummet med sandfærdighed.   


Overnatning og omkostninger

Det er gratis at deltage, men man må meget gerne give et bidrag (vejledende: 100 kr. om dagen). 
Man kan komme så mange dage man vil. Mht. programmet skal ankomsten dog ske inden kl. 14.00 eller efter kl. 18.00.
Man kan slå telt op i haven. Vi kan også være behjælpelig med at finde anden overnatning. 
Der kan højest deltage 25 personer om dagen.
Vi sørger i fællesskab for madlavning og opvask.

Tilmeldingsfrist: 1.maj

Gå til tilmelding her.

Dagsrytme

  • 7-9 Morgenmad
  • 10-11 Meditation i stillehytten på engen
  • 11-12 Samtaler
  • 12-14 Frokost og pause
  • 14-17 Samtale med indlæg fra Michael Highburger
    Onsdag og fredag spilles bibliodrama
  • 17-18 Fælles madlavning
  • 18-19 Aftensmad
  • 19-21 Fortælling og sang

GLIMT FRA ÅBEN UGE PÅ ØSTEN OM

En uge med forunderlige samtaler, meditationer i skoven og bibliodrama -  som en nysgerrig tasten sig frem gennem de dunkle områder af livet.

 

Michael Highburger

Michael har levet i 18 år som kristen benedictinermunk i Ramana Ashram, et hinduashram i Tiruvanamalai. Han er tilknyttet Shantivanam (Saccidananda) og går således i fodsporene på Abhishiktananda og Bede Griffith. Michael har beskæftiget sig dybtgående med emner som vedantisk filosofi og kristendom, Guds kærlighed som erfaret virkelighed, interreligiøs dialog og kontemplativ meditation og bøn.

En del af deltagerne ved åben uge sidste år, har selv været Indiensrejsende, som har mødt Michael i Tiruvanamalai og har nydt godt af gode, dybe og lange samtaler med Michael dér. Men det er på ingen måde en forudsætning for at deltage, at man har rejst i Indien. Alle er velkomne.

 

Der er også mulighed for at møde ham ved en række andre arrangementer i København og Aarhus. Se hele programmet her.

... og selvfølgelig var der Chai-kager... og naturlig vis Chai!