Velkommen til Østen Om

Ansigterne ved Braga

I klosterets mørke

I lyset af en enkelt lommelygte
venter det gamle hellige rum i stilhed

mens vi ser frygtelige figurer
hængende over døren,
der med strenge øjne advarer os: ”Vil du gå igennem?”

Og den gamle munk leder os
bøjet og hyllet i sorthed
mens bønner perler i den hånd, der vinker.

Vi tænder smørlamperne og bøjer os
Øjne, der blinker i den bidende røg,
ser op uden et ord,

Vi ser ansigter i meditation
omtrent hundrede udskårne ansigter
med rynkede øjne i lyset af lampen i hånden.

Så meget kærlighed i massiv træ!
Taget fra bjergsiden og bearbejdet i stilhed,
indeholdende stilheden af dem, der bearbejdede dem.

Opslugt af fortiden
er de blevet forsømt, men gennem
røg og mørke ses de ligesom blomster

som vi har set vokse
gennem støvet af de udhulede skråninger
så vender langsomt åbnende ansigter sig mod bjerget.

Udskåret i hengivenhed
deres øjne er blødgjorte af årene
og deres munds kurver i glæde under træskærerens hånd.

Hvis blot vores eget ansigt
ville tillade skaberens usynlige hånd
at bringe den dybe sæd af kærlighed til overfladen.

Hvis bare vi vidste
ligesom træskæreren vidste, hvordan fejlene i træet
ledte hans søgende mejsel til den dybe kerne

ville vi også smile
og vi behøvede ikke ansigter
der bliver ubevægelige gennem frygten og vægten af de ting, vi fortryder.

Hvis vi kæmper med vores fejlbarlighed
ignorerer vi indgangen til selve helligdommen
og kæmper mod beskyttende og voldsomme sider af godheden.

Og mens vi kæmper
er vores øjne dækket af sorg
og vores munde er tørre af smerte

Hvis vi blot kunne hengive os selv
til slagene fra træskærerens hånd
ville trækkene i vores ansigt være som spor, formet af floder

Fodrende det hav, hvor stemmer mødes
for at lovprise bjergenes,
skyernes og himlens træk.

Vores ansigter ville falde væk
indtil vi vokser yngre mod døden hver dag
vi ville samle alle vores fejl i en fejring

For at smelte sammen med dem helt og holdent, umuligt
viet til vores essens,
fuld af stilheden fra træskærerens hånd.

 

David Whyte "The faces at Braga", When Marry Rivers Meet (1990) (Oversættelse Ele Bonde, juni 2017)

Åben uge på Østen Om 5. - 10. juni 2018

Åben uge betyder, at alle er inviteret til at være med i samtaler omkring livet og troen, meditation og bibliodrama. Der er oplæg, men det er hovedsageligt dialogen, der vil være samtaleformen. En uge, hvor der er plads til at spørge højt op og langt ud. Vi får besøg af Michael Highburger, som til daglig og gennem de sidste 18 år har boet i Ramana Ashram i Tiruvannamalai i Sydindien. Kom og vær med i samtalen. Og Chai hører sig til... selvfølgelig!

 

Tema: Jeg tilgiver dig – verdens farligste sætning?

Tilgivelse er et centralt ord i det kristne evangelium. Det går som en rød tråd gennem beretningerne om Jesus, og som noget af det sidste sagde han den velkendte sætning: ”Fader tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.”

Det lyder måske enkelt at sige "jeg tilgiver dig". Men i praksis viser det sig, at det let kan medføre komplikationer i de mellemmenneskelige relationer. Skyld kalder på tilgivelse. Tilgivelse infiltrerer sig bare også nemt med synd, skam, magt, ansvar, kærlighed og had, fjendskab, forsoning, hævn, dom og fordømmelse, frihed og befrielse. Er det muligt at italesætte disse forhold som eksistentielle problematikker og uden at få moralske skrupler?

Vi vokser med ansvaret. Tilsvarende bliver vi mindre, når vi har et ansvar, vi ikke vil tage på os. Sådan er det også med skylden. Den må have sin rette plads. Er vi skyldige, må vi tage skylden på os for at kunne rejse os som værdige mennesker. Og den skyld, vi ikke tager, forsvinder ikke bare ud i den blå luft. Der er en anden, der kommer til at bære den. Hvordan kan vi filtre os ud af hinanden? Tage og slippe ansvar?   

Og hvad med troen. Finder vi dér hjælp, vejledning og trøst i forhold til tilgivelsen eller bliver troen her nærmere en belastning?  Tilgivelse – uanset om det er noget vi giver til andre eller andre giver til os, skulle egentlig sætte os fri. Men hvorfor bliver vi så ofte mere belastede af det end frisættes? Hvad er det lige, vi ikke har forstået om tilgivelse? 

Kom og vær med i samtalen.


Overnatning og omkostninger

Det er gratis at deltage, men man må meget gerne give et bidrag (vejledende: 100 kr. om dagen). 
Man kan komme så mange dage man vil. Mht. programmet skal ankomsten dog ske inden kl. 14.00 eller efter kl. 18.00.
Man kan slå telt op i haven. Vi kan også være behjælpelig med at finde anden overnatning. 
Der kan højest deltage 25 personer om dagen.
Vi sørger i fællesskab for madlavning og opvask.

Tilmeldingsfrist: 28. maj, formiddag.

Gå til tilmelding her.

Dagsrytme

07.00 – 09.00  Morgenmad

09.00 – 12.00  Meditation / Refleksion i stilhed
– i skoven eller i huset med mulighed for samtaler i mindre grupper.
12.00 – 14.00  Frokost og pause
14.00 – 17.00  Samling og samtale eller bibliodrama
- med indlæg fra Michael Highburger
17.00 Chai-pause
17.00 – 18.00  Fælles madlavning
18.00 – 19.00  Aftensmad
19.00 – 21.00  Samling med andagt, sang og hygge.
 
OBS: To eftermiddage (torsdag og lørdag) spiller vi bibliodrama.


GLIMT FRA ÅBEN UGE PÅ ØSTEN OM - maj 17

En uge med forunderlige samtaler, meditationer i skoven og bibliodrama -  som en nysgerrig tasten sig frem gennem de dunkle områder af livet. Digtet til venstre har fulgt os, og her bliver det en gave for dem, der har lyst til at fordybe sig i det.

 

Michael Highburger

Michael har levet i 18 år som kristen benedictinermunk i Ramana Ashram, et hinduashram i Tiruvanamalai. Han er tilknyttet Shantivanam (Saccidananda) og går således i fodsporene på Abhishiktananda og Bede Griffith. Michael har beskæftiget sig dybtgående med emner som vedantisk filosofi og kristendom, Guds kærlighed som erfaret virkelighed, interreligiøs dialog og kontemplativ meditation og bøn.

En del af deltagerne ved åben uge sidste år, har selv været Indiensrejsende, som har mødt Michael i Tiruvanamalai og har nydt godt af gode, dybe og lange samtaler med Michael dér. Men det er på ingen måde en forudsætning for at deltage, at man har rejst i Indien. Alle er velkomne.

 

Der er også mulighed for at møde ham ved en række andre arrangementer i København og Aarhus. Se hele programmet her.

... og selvfølgelig var der Chai-kager... og naturlig vis Chai!